söndag, april 19, 2009

Rubrikinspirationstorka.

Jag vaknade vid nio av att telefonen ringde. Det är ju inte vanligt att telefonen ringer, och om den nu mot förmodan gör det, ringer den inte klockan nio en söndag morgon.
Numret visades inte och jag svarade yrvaket med mitt namn.
- Hej, det här var Jocke bla bla bla från polisen.
- Hej.
- Sov du?
- Ja, men det är lugnt.
- Ursäkta att jag väcker dig så tidigt en söndag morgon. Är du tillräckligt vaken för att prata lite om det som hände natten till lördag?
- Visst.
Så jag pratade med polis-Jocke en stund och sedan klev jag upp och åt frukost tillsammans med Frida Hyvönen.

Jag gjorde te och gick ut och slog mig ner på Sockerbitens trappa.
Tände en cigarett och blundade. Lyssnade till tystnaden och tänkte på min bästa vän. På några Stora Stunder i Lilla Livet som vi upplevt tillsammans och jag tänkte på hans brev där han skrev att han saknade mig men att det inte är långt tid kvar nu.

Nu har jag bokat färjebiljett mellan Umeå och Vasa.
Idag är det tjugoåtta dagar kvar tills skolavslutningen. Jag är fortfarande inte redo att lämna den här platsen.

2 kommentarer:

Mikki sa...

Jag gillar att du har börjat lyssna på Frida och att du kommer hem snart :)

Annelie sa...

Vad är det egentligen som har hänt på gotland när jag har varit borta?