söndag, april 12, 2009

Harmoni och pärlplattor vid Hammarbyhöjden.

Go'kväll! Detta hade ni aldrig väntat er, va?

Jag klev upp halv sex imorse, resan tog sin början kring sju.
Micke och jag drack äckligt morgonkaffe på M/S Gotland, läste feta pocketböcker och log mot bebisar och hundar.

Jag hade besökt soldäck, var på väg genom restaurangtorget när jag drabbades av världens chock. Jag fick nämligen ögonkontakt med en man. En man jag bestämt träffat förut.
Jag stannade upp, såg på mannen som om jag visste vem han var, och han på mig med samma blick. Vi sa ingenting och efter några oändligt långa sekunder fick jag åter fattning och passerade bordet där han satt.

Det sjuka är att jag träffat den här mannen en gång förut. På Stockholm Furniture Fair 2007. Vi ställde då ut egna möbler båda två, och våra respektive skolor hade sina montrar väldigt nära varandra.
Aldrig hade jag ens tänkt tanken att jag skulle återse denna man. Men nu satt han där, och fångade min blick, precis som om han visste vem jag var, men inte riktigt kunde sätta fingret på hur.

Vid halv ett anlände vi till CityTerminalen var vi fikade i sisådär... en och en halv timme.
Efter det tog vi tunnelbanan ut till Hammarbyhöjden.

På eftermiddagen satt vi länge på altanen i denna soliga förort, drack gin&tonic, käkade påskgodis och lyssnade till Hammarbysupportrarnas rop som hördes från Gullmarsplan.
Efter en pizza, åkte vi och mötte upp min Stockholmska vän D för en fika. Det var ett kärt återseende. Jag och D har inte umgåtts på över ett år (just på grund av att han bosatt sig här), det blev ett underbart härligt kramkalas. Lite som om alla bitar föll på plats.
D var snäll och skjutsade oss tillbaka till Hammarbyhöjden sen.

Ikväll har vi ätit lammstek och klyftpotatis och jag har lagt pärlplattor med världens sötaste Hedvig. Nu sover hon och jag har lovat att vi ska stryka pärlplattorna imorgonbitti.

Imorgonkväll möter vi upp klasskamraterna vid Värtehamn och går ombord på färjan som tar oss till Tallinn. Nu ska jag borsta tänder och lägga mig och läsa en stund innan läggdags. Godnatt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen kommentar men nu har vi bokat våra platser på RG line
tisdag 19/5 så.......
gör det du också //Y

Anonym sa...

Hej tjej! Jag har mina rötter i Hammarbyhöjden. Är född och uppväxt där. För hundra år sedan. Numera bor jag väldigt nära Gullmarsplan. Så nu vet Du på ett ungefär var jag bor. Hör av Dig nästa gång Du befinner Dig i närheten!

Hälsar Din vän och släkting
Vivéca arstafrun@gmail.com