torsdag, april 09, 2009

Grillsäsongen inleddes igår.

Det var tänkt att vi skulle ha åkt till Slite igår för att grilla.
Med ett lite segt och krapulantiskt huvud, slog jag upp ytterdörren och stegade barfota ut på loftgången för att inse att det blåste väldigt ordentligt.
Jahaja, tänkte jag.

Efterhand började folk dra sig ur. Någon skulle packa, någon tyckte inte det var värt att ta bussen till Slite och en annan var helt enkelt inte på humör längre.

Jag och Annelie, däremot, var väldigt pepp på grillkväll.
Så vi tog saken i egna händer, och traskade tillsammans med Ellinor iväg till Ica. På vägen dit började det dugga.
Vi köpte korv och bröd och senap och marshmallows och tändvätska.

Vi klädde oss varmt begav oss ner till Kronhaga strand. Ellinor var lite skeptisk, även om det hade slutat dugga. Det var helt vindstilla och rätt varmt och vi hittade snabbt en gammal grillplats.
Vi samlade lite virke som kändes torrt och till vår förvånan behövde vi ingen tändvätska för att få fyr på en liten brasa.

Mysfaktor på hög nivå, må jag säga! Sundet var helt stilla, fullmånen tittade fram ibland och elden värmde våra ansikten i mörkret.
Vi käkade korv med bröd och marshmallows och drack Coca-Cola och termoskaffe (som för övrigt är det godaste som finns!) och skrattade en massa.
Vi satt vid brasan i två timmar. Sedan blev det lite kyligt, så vi hämtade vatten i våra tomma kaffekoppar, släckte brasan, packade ihop våra saker och gick hem.

En timme efter att vi hade anlänt till våra respektive lägenheter, stod regnet som spön i backen.

1 kommentar:

Annelie sa...

Haha, jag vill så gärna kopiera din text och bara klistra in i min blogg.. Det var grymt bra igår!