måndag, mars 30, 2009

Kisi ja kakka!

Det började i fredags när jag skulle boka färjebiljett från Visby till Nynäshamn.
Om knappa två veckor åker vi iväg till Estland och resan mellan Gotland - Stockholm, Stockholm - Gotland, får vi fixa och stå för själva.
Hur som helst så började det i fredags med att jag upptäckte att färjan vi skulle ta, var fullbokad. So not good.

Therese ringde Ludde och han sa att vi helt enkelt blir tvugna att åka till Stockholm redan på söndag kväll, sova på vandrarhem en natt och sedan sätta riktning mot Estland på måndag kväll.

Idag fick vi även veta att vi blir tvugna att betala övernattningen själva.
Nåja. Även om det inte känns så kul med oväntade utgifter, är det ju inte världens undergång.

Jag blev glad när jag i akt med att boka färjebiljetterna, upptäckte att man behövde fylla i nationalitet. Wohoow! tänkte jag. Förmodade att det isåfall skulle vara möjligt att betala med mitt Visa över nätet.
Nej. Det gick absolut inte. "Ett fel uppstod vi betalningen". SATANA! var det enda ordet i mitt huvud och Micke föll offer för att betala resan tills vidare. Konstigt nog kunde jag inte välja att betala kontant, när jag sedan går ombord på färjan, vilket mina klasskamrater kan (litar de inte på finnarna? Tror de på Destination Gotland att jag skulle försöka betala i €?).

Strulet slutade inte där. Nope. Det fortsatte med att vandrarhemmet vi hade tänkt bo på, bara har öppet juni-augusti.

Efter mycket övervägande har jag bestämt mig för att lämna Gotland måndagen den 18 maj. Några flygbiljetter är ännu inte bokade, eftersom en svensk medborgare blir tvungen att betala min resa i bokningsskedet, och således måste jag först flytta pengar.
Efter fikat imorse, ringde jag mormor för att replikera att jag ämnat anlända till hennes hem måndagen den 18 maj.
- Ja, jo, det skulle väl gå bra, men... vi hade tänkt åka till Vasa den 16 maj.
Inombords skrek jag rakt ut.

Om jag skulle flyga härifrån till Umeå, och sedan ta färjan därifrån till Vasa, skulle det kosta mig dryga 200€. Men om jag flyger härifrån till Stockholm och sedan från Stockholm till Vanda och sedan från Vanda till Vasa, är vi redan uppe i 600€ (!!!) och de pengarna tänker jag inte ens drömma om (huvudlöst, med tanke på att mina tur- och returbiljetter över julen, blev att kosta 500€).

1 kommentar:

Jenny sa...

Attans vilket trist dilemma! :(