måndag, september 22, 2008

Visbydagen.

Första dagen på fjärde veckan har spenderats i Visby.
Dagen började med en sen frukost vid Kustparken tillsammans med Julia. En så pass sen frukost att vi trodde vi skulle missa bussen till Visby (konstigt, jag steg ju verkligen upp i tid imorse…). När vi kom om hörnet, ut till parkeringen stod alla kvar där. Men där var ingen buss. Så vi gick in och vi hörde Calle prata i telefon och han lät inte glad och Ludvig sa ”’ämen vafaan!?”.
Det kom ingen buss. De på bussbolaget hade missat någonting så vi fick inte åka buss till Visby. Vi fick åka bil. Jag och Julia åkte med Rickard och Micke.

Väl framme i Visby drack vi morgonkaffe i Almedalen tillsammans med eleverna från enheten i Hemse. Sedan delade vi upp oss i grupper och alla grupper begav sig till diverse stationer. Jag och Julia hoppade in i en gammal blåvit buss och fick följa med på en färd kring Visby med omnejd. Vi fick se Galgberget och Högklint bland annat. Högklint var helt otroligt. Det är ett tag sedan jag har varit så ivrig att jag skrattat!

Vid halv ett serverades lunch vid Rindi. Vi åt tillsammans med Robin och hans kompisar från tv- och filmproduktion och Johannes från socialpedagog. Det var en trevlig stund.

På eftermiddagen gick jag och Julia tillsammans med vår grupp till Fornsalen. Där fick vi se medeltida möbler, gamla skatter man har hittat på Gotland och vi fick ta del av hisnande historia.

15:15 träffades vi återigen vid Almedalen. Jag, Julia, Rickard, Micke och Terese for in till centrum och gick till Clas Ohlsson. Jag köpte mig äntligen ett USB-minne. Nu är kameran redo för nya bilder och minnepinnen fylld till en kvart.

När vi var på väg ut från Visby, mot Fårösund, körde vi förbi flygplatsen. Ett flygplan höll på att landa och Cheers Walking in Memphis spelades på radion. Ingen yttrade ett ord och jag betraktade det landande flygplanet och den Gotländska naturen och jag tänkte på den där morgonen för nästan en månad sedan när vi flög in över Visby. Jag rös. Jag rös av välbehag vid minnet av den där morgonen för nästan en månad sedan.
Hur jag såg alla röda hustak och Ringmuren och alla portar. Hur jag inte förstod att det verkligen hände, att jag var vaken, att jag inte drömde.
Att jag inte kände mig ett dugg vilsen eller förvirrad eller bortkommen när jag klev ur taxin inne i Visby centrum. Och jag tänkte att inga ord eller bilder i hela världen kan förklara det jag upplever här och nu. Ni måste komma hit och se det med egna ögon!

Hemma igen han jag inte göra mycket innan det var dags för middag (jo! Jag hann hämta posten och jag hade fått två brev. Wuhu! Tack, tack, tack!). Kyckling med ris och tomatsås. Gott, men väldigt väl kryddat.
Efter middagen gick jag ner till Gotlands Idrotts Centrum, bytte om och gick ner till simbassängen. Simmade en kilometer tillsammans med Johan.

Efter simningen har jag suttit här. Och bloggat. Och fört över bilder. Och sparat bilder på minnepinnen. Och tänkt.
Men nu ska jag gå hem och lägga mig. En ny spännande dag väntar imorgon. I cannot wait! God natt!

(Bilder från den gångna dagen kommer imorgon.)

Inga kommentarer: