torsdag, september 04, 2008

Skrämmande likhet och överraskningar.

Idag hade vi första skrivövningen. Det var helt otroligt. Jag har inte haft en handledd skrivövning sedan jag gick andra året på yrkesinstituet.
Överraskande nog så blev jag nervös. Jag bara satt där med pennan i högsta hugg och tänkte "men dela ut papprena någongång då för fan och ge oss en tidsbegränsning!".
När vi vi en stund senare fick klartecken att börja, tog det stopp i mitt huvud. What? Jag har haft handledda skrivövningar en gång i månaden från det att jag var 14 fram till att jag fyllt 17. Det tog bara stopp i mitt huvud och jag satt där med pennan i handen och stirrade på orden och tänkte; vad gör jag nu?
Men jag hann. För en gångs skull så var jag färdig med texten innan tiden runnit ut. Underbart!


När allas texter var färdiga, parades vi ihop två och två för att diskutera varandras texter. Som en liten fläkt av de textsamtal vi kommer ha på fredagar.
Det var kul! Min text blev uppskattad av min samtalspartner, hon hade till och med förstått vilken tanke det var som låg bakom texten.

Ja. Det kom en ny tjej till klassen igår. Terese. Hon är hemskt lik en tjej som i nionde klass var min bästa vän. Alltså verkligen skrämmande lik. Jag misstänker att min gamla kompis bytt identitet och flyttat till Sverige och nu hamnat i samma klass som jag. Shit. Tänk om det verkligen är hon!?
Skämt åsido.

När Terese hade kommit skulle vi alla presentera oss för henne, berätta lite om oss själva.
Jag och Rickard sitter mittemot varandra, närmast Ludvig. I klassrummet alltså. Det är våra platser.
Rickard började med att presentera sig. Jag hade fått en uppfattning om att han var ett eller två år äldre än mig, och helt oväntat kläckte han ur sig att han var född -81! Jag tänkte trilla av stolen. Dessutom envisas han med att alltid låna en penna av mig. Hm... Kan inte låna en penna av hon som sitter bredvid? Nej. Han ska låna min penna. Fast det är helt okej, egentligen.

Skulle vilja berätta mer, men jag hinner tyvärr inte. Vi börjar om fem minuter.
I och för sig har jag ju hela kvällen på mig. Jag får ta och berätta mera då.

Inga kommentarer: