tisdag, september 09, 2008

Destination Gotland.

Första skrivuppgiften vi fick hade tunna, tunna ramar. Texten skulle ha rubriken "Destination Gotland" och fick inte vara längre än en A4 sida. Här kommer den, enjoy!

Ensam upptäcker jag gatorna.
Ylletröja,
varma skor.
Kan inte låta bli att le.
Detta är min tid.
Det ljuva mörkrets tid, äppeldoftens tid, lövprasslets tid.
Färgerna.
Poesin flödar återigen
tar sig från djupaste vrår i mitt hjärta,
ut till pennspetsen.
Vindarna härdar huden, bränner.
En smärta i mellangärdet nu.

Ensamheten lugnar,
fyller tomheten
med bilder
av hans mjuka händer,
varma andetag i min nacke.
Trygghet i hans röst.

Och Mina Falkögon, förstås.
Minnet av trevandet
efter ett höftben, skenben. Revben.
Jakten som aldrig tog slut.
Han letade utan att finna.

Bara det att mina skosulor
vidrör marken
är en helt absurd tanke.

Denna tid, denna plats
har jag väntat på.
Detta jag alltid drömt om,
men aldrig kunnat föreställa mig.

Inga kommentarer: