lördag, maj 09, 2009

Mellan tillfällen av övernattning och bad.

När Lilla Sjöjungfrun var slut skulle några bli kvar och titta på mer film, några skulle gå hem och sova och några skulle packa lite innan läggdags.
Klockan var inte mer än halv tio och jag hade ingen större lust att varken se mer film, sova eller packa.
Jag fick en lysande idé! Jag skulle ju förstås gå hem till Finska Ambassaden och busa med min kombo Julia och hennes pojkvän!

Så jag traskade över parkeringen, slet upp dörren till mitt hem och snavade över dörrmattan. Det var släckt i hela lägenheten. Och alldeles knäpptyst.
Besvikelsen var total.
Jag flyttade datorn till sovrummet, slängde i en skiva blandad peppmusik och öppnade en öl. Jag ringde ett snabbt samtal, helt i onödan. Packade lite förstrött. Rökte en cigarett på trappan. Tänkte elaka tankar. Skickade iväg ett sms. Fick inget svar. Öppnade en ny öl.

Så satt jag där på min stol i ett hörn i mitt sovrum och drack stora klunkar av den kalla ölen, betraktade objekt som snart ska packas ner i en liten väska, max 25 kilo. Som om mitt liv på ön inte skulle väga mer än 25 kilo? Det väger minst ett ton och lite till!
Tänkte att herregud, klockan är halv elva, det är fredag kväll och här sitter jag, ensam på en stol i mitt sovrum och dricker öl och lyssnar på Offspring.

If you could only read my mind
You would know that things between us
Ain't right
I know your arms are open wide
But you're a little on the straight side
I can't lie

I want you

All tattooed
I want you bad

Då slog det mig att många, väldigt många av mina killkompisar hemma i Ingenstans, är tatuerade. Tatuerade på ställen, så man inte vet om det, förrän man sover över, eller ska bada. Och mellan tillfällena av övernattning och bad, hinner man glömma bort att de faktiskt är tatuerade.

Jag öppnade ett fönster. Det hade börjat regna. Det gjorde mig glad.
Jag tänkte att det är konstigt egentligen, hur man undermedvetet lär sig att urskilja vissa röster, vissa fotsteg, vissa billjud.

Jag gick ut, tände en cigarett. Blundade och lyssnade till regnet. Sedan borstade jag tänder och kröp ner under täcket.

Inga kommentarer: