måndag, maj 18, 2009

Lugn förmiddag i Slite.

Jag somnade som en klubbad säl igår kväll. Sov som en stock. Vaknade upp i ett slags konstigt stadium mellan vakna och somna när Linn kom ner och skulle åka till jobbet.
Föll ner i REM sömnen efter några sekunder och nästa gång jag vaknade, 08:08, var när Nils dundrade ner för trappan.
När jag kikade upp på honom kände jag direkt att jag inte hade sovit tillräckligt.
Motvilligt klev jag upp och gick omkring en stund för att piggna till lite.
Snabbt hade jag krupit ner under filten i soffan igen.
Jag tittade på Nils när han åt frukost. Lyssnade när han spelade gitarr.
Så reste han sig och efter en liten stund ställde han ner en kopp svart kaffe på vardagsrumsbordet.
Jag hörde hans steg i trappan och på övervåningen.

Plötsligt vaknade jag av att han kom ner igen. Jag kikade på den digitala klockan på telefonens skärmsläckare. 11:30. Kaffekoppen hade kallnat.

Nu sitter jag på golvet i Nils' rum. Jag sitter i skräddarställning och båda mina ben har somnat. Nils sitter bredvid i sin fåtölj och spelar Metroid 3, som damp ner i postlådan tidigare. Han säger att han är hungrig. Frågar om jag vill käka lunch.
Jag är inte hungrig. Jag åt ju frukost för bara en dryg timme sedan. Drack kaffe för en halv sedan.

Ute är det molnigt och regnet duggar. Det tycker jag är bra. Fast det får gärna klarna upp till kvällen när jag ska flyga iväg till Umeå. Jag vill ju gärna se ön jag lämnar.
Nu ska jag diska.

1 kommentar:

Annelie sa...

hej älsk! jag saknar dig! tycker du ska flytta till skåne och underhålla mig! XD ska du byta blogg nu? kan man få den nya adressen? me want to read about your life!