lördag, februari 21, 2009

Overkligt underbar.

Jag hade lite problem med att komma mig upp ur sängen imorse (någon som är förvånad över det?). Men så tänkte jag lite på textsamtalet och Oscar och var jag kvick med att hoppa upp och in i duschen.

Så idag har jag alltså hängt med den finlandssvenska poeten Oscar Rossi. Vi hängde bakom skolan med varsin kopp te och en massa mentolcigaretter. Jag pratade Ingenstansdialekt och njöt i hans umgänge. Jag sa en massa bra saker om Ulf Eriksson. Oscar sa: Det ska jag hälsa honom. Då sa jag: Okej. Och så pratade vi om någonting annat.

Jag fick sjukt bra respons på min text Maskrosbarn.
Molnen skingrades under lunchen och solen kom fram. Snön på parkeringen började smälta. Solen var varm mot mitt ansikte och mina ben när jag stod ute på gården och blundade.
Vi fick tårta till efterrätt.

Efter ett sjukt roligt och givande textsamtal, umgicks jag med mina klasskamrater i kafeterian.
Vi drack kaffe och Calle bjöd på kanelbullar.


Jag ringde Fong. Fong var glad och gullig och rolig och jag blev varm och sprudlande lycklig i själen av honom. Han berättade en massa saker. T.ex. att samma dag som jag tänkte att det var tre veckor sedan jag pratade med honom sist, hade han tänkt precis samma sak. Och att han har fått jobb. Där han ville. Där det var planerat. Och jag skrek och ropade GRATTIS och Fong skrek och skrattade och sedan skojade vi en stund och det gjorde så ont när han sa att han saknade mig. Vi fnissade när han sa ”vi hörs snart och så ses vi, om tre månader”.

Jag drack mer kaffe med klasskamraterna och vi tittade i klädkataloger och drömde om pengar och oändligt långa shoppingturer.
Sedan lyssnade vi på Incubus skiva Light Grenades och spelade Trivial Pursuit.
.

När jag kom hem, upptäckte jag massvis med söta fåglar utanför mitt vardagsrumsfönster. När jag sedan gick och handlade, köpte jag mat till dem. Jag unnade mig själv nya numret av Cosmopolitan. Och lite choklad.

Det har varit en overkligt bra dag! Det pirrar i kroppen när jag tänker på allt det som hänt idag! Jag var glad ikväll att det enda jag fick i mig vid middagen var lite rivna morötter, två knäckebröd och två glas lingonsaft.

Jag har sportlov nu. Det känns bra. Det känns som om det behövs. Jag har planerat vildheter och fanskap. Tänkte börja med att hälla ut mandelbiskvier över hela golvet hemma i lägenheten, och sedan trampa på dem, bara för att det låter så roligt.
Men jag ska börja med att sova. Nu. Godnatt!

Inga kommentarer: