söndag, januari 04, 2009

Nyårsafton och inledningen på år 2009.

Så nyårsaftonen firades på en liten ort en liten bit norrut. Det serverades skumma aptitretare och köttsoppa och lingonparfait och det sjöngs snapsvisor, fast jag sjöng inte, för jag är inte den som är den. Nej, jag är mer komplicerad än så.


Vi träffade nytt okänt folk och gammalt känt folk och drack alkoholhaltigt och dansade och jag pussades med H och vid tolvslaget gick vi ut, som sig bör. Räknade ner, korkade otaliga champagneflaskor och sköt fyrverkerier och pussades ännu mer och kramades.

När det nya året hade inletts, åt vi pyttipanna och drack Kulta Olvi och jag och Fong gick ut och upptäckte att vägen var väldigt, väldigt hal så vi tog sats, vi sprang och vi kanade på vägen, hand i hand och vi skrattade och skrek och var lyckliga i nyårsnatten och i varandras sällskap.

Kring fyra kom en buss som skulle ta oss från den lilla orten, till en annan liten ort där vi skulle övernatta.
Vid fem var vi hemma hos Tommy, det var hans sängar vi skulle sova i.

Runt åtta lade jag mig till rätta i H's armar och somnade sött.

Halv tolv blev vi väckta.
Jag hade drömt att jag var nära till att kliva ombord på flyget tillbaka hem till Gotland,
och när H drog mig intill sig och jag kände hans andetag mot min hals ville jag bara grina.
Med armbågarna mot madrassen, hävde jag mig upp
och mitt nyvakna ansikte möttes av januarisol.
Jag gick och väckte Fong.

Vi drack saft och åt kinksmörgåsar och satsumas och sedan klädde vi på oss och gick ut.
Vi promenerade tills tårna hade blivit isbitar.

En vän till Tott plockade upp oss.
Vi åkte till Nykarleby.

Väl där åt vi hamburgare och pommes frites vid Uno.
Fong hade kollat fel i busstidtabellen,
så vi missade bussen som skulle ta mig tillbaka till Ingenstans,
och de tre unga männen tillbaka till Vasa.

Vi fortsatte promenera.
Hem till en kvinna
och jag vet inte riktigt hur Tott känner henne,
men hon öppnade sin dörr för oss.
Kokade tevatten och bjöd på kex och smörgåsar och vi pratade och hon hade tänt ljus på bordet
och sedan såg vi film i hennes dotters rum, på övervåningen.

Jalle kom för att hämta oss.
Tott somnade i bilen och när vi var tillbaka i Ingenstans,
bjöd jag de unga männen på kaffe.

När kopparna hade kallnat,
begav sig de unga männen tillbaka till Vasa
och jag gick hem,
såg film med lillasyster och svågern
och sedan lade jag mig och jag drömde om H.

Det var ett bra slut på 2008 och en hemskt bra början på 2009.

Inga kommentarer: