fredag, januari 09, 2009

Hur man finner sitt rätta jag.

Tolv timmar efter att jag fått tillträde till Drömmarnas Rike vaknade jag. Rummet badade i dunkel och jag låg stilla och blinkade yrvaket. Jag hävde mig i upp på armbågarna men lade mig snabbt igen. Smärtan i rygg, axelparti och armar var outhärdlig. Allt släpande på packningen dagen innan gjorde sig nu påmind, tog ut sin rätt. Efter en stunds funderande klev jag i alla fall upp och klädde på mig.

När jag kom ut i köket var blommorna det första jag upptäckte. Vattnet hade gjort sitt, bladverket hade sökt sig upp, hade funnit sitt rätta jag. Det gladde mig. Jag åt frukost och kikade på Facebook.

I en timme gick jag omkring i mjukisbyxor. Jag bara gick omkring. Jack Johnson sjöng på köksbordet. Jag vattnade Julias blommor. Och gick omkring. Nu när jag skriver det så förstår jag inte. Jag förstår inte att jag bara gick omkring. I en timme. I en timme gick jag omkring i mjukisbyxor. Gick mellan rummen. Och vår lägenhet är ju inte precis stor, det måste jag ju säga.
Julias sovrum, mitt sovrum, badrummet, lilla hallen och så kök och vardagsrum i ett. Och jag bara gick omkring i rummen. I en timme. I mjukisbyxor. Stod i fönstret och såg på snön som föll. Noterade att det inte längre blåste.

När jag duschat och sorterat lite smutstvätt hade det slutat snöa. Jag klädde på mig och gick ut. Vid Ica stötte jag på Yaser. Och även min lärare, Ludde. Det var lite pinsamt. Jag stod där framför honom utan smink och med en plastpåse i varje hand. Det var plastpåsarna som var pinsamma. För plastpåsarna innehöll tomma ölburkar. Och alkoholpolicyn på skolan vill verka vara i det striktare laget. Ludde sa ajaj och så skrattade han och vi pratade om skolan och snön och våra skor. Sedan handlade jag mat. Ännu mer mat. Och nötter.

Ikväll när jag hade ätit och gick ut för att röka, hade det blivit plusgrader. Det droppade från taket och trappan var inte längre så helvetisk.

Jag har tvättat kläder och läst brev jag fått under lovet och uppdaterat bloggen och sett på De Halvt Dolda och nu ska jag gå hem. Gå hem och hänga tvätt och sedan sova.
Imorgon kommer Julia. Jag har ingen aning om när, men hon kommer. Hon antydde någonting om rött vin senast vi pratade i telefon, och det lät ack så ljuvt i mina öron.

Inga kommentarer: