lördag, januari 24, 2009

Låt den rätte komma in.

Jag nämnde visst tidigare att vi kommer att ha ett litteraturseminarium under kommande tisdag. Boken vi ska läsa tills dess är John Ajvide Lindqvists bok "Låt den rätte komma in". Boken går på drygt fyrahundra sidor. För tillfället befinner jag mig mitt i en odräglig scen på sidan hundratjugosju. Ärligt talat vill jag inte läsa mer.
På sidan hundratjugosju beskrivs mördarens ansikte efter att han själv har hällt syra över det. Jag har legat på soffan och jämrat mig samtidigt som jag tvingat mig själv vidare i berättelsen. Egentligen skulle jag vilja slänga boken i väggen, böja mig ner över soffkanten och spy en liten skvätt. Fy fan!
Jag kan inte ens föreställa mig hur jag ska vara kapabel att prata om den här boken på tisdag? Jag kommer svimma! Jag kommer svimma, slå huvudet i bordet och sedan rasa ner på golvet.

Visst, det är det här med genrer och berättargrepp och karaktärer och ja... ni vet. Men måste vi läsa en sådan fruktansvärt äcklig och skrämmande bok?

Åh! Jag drabbas av angst bara vid tanken på att återvända till soffan och den där monsterlika boken.

Inga kommentarer: