söndag, oktober 05, 2008

Helgfunderingar.

När jag väl hade blivit frisk förra veckan, blev jag på ett sprudlande humör. Jag hade en massa spring i benen och sjöng finska poplåtar. Alla fattade ingenting. Alla förutom Julia förstås.

fredagen, efter skolan och ett ångestfyllt textsamtal (var jag knappt höll mig vaken), åkte jag tillsammans med Johan och Yaser in till Visby. Jag var nära att somna i bilen. Träffade Rebecka inne i stan. Letade vinterjacka.
Efter några besvikelser och en ropande mage fann jag till slut min darling, inne på Carlings. Awesome! Mer nöjd med vinterjackaköp har jag nog aldrig varit. Och pengabörsen tog nog inte så illa upp den heller.

På vägen hem tillbaka till Fårösund käkade jag kycklingmacka och drack cola. Det åskade. Vi betraktade blixtarna på avstånd, men Rebecka lyckades av någon anledning missa varendaste blixt.

Hemma gjorde jag tortellini. Fast uppenbarligen inte tillräckligt länge, för de var lite hårda inuti. Kollade på Family Guy och Simpsons och Idol och Fredag Hela Veckan och så la jag mig.



lördag var jag tvungen att cykla iväg till Ica innan jag var kapabel att käka frukost. Sedan pratade jag med farmor. Efter lunchen promenerade jag i höstvackra Fårösund. Kom hem och städade undan lite och gjorde middag. Väntade på ett samtal. Kollade en massa slöa program på tv. Klippte och klistrade lite. Pratade med storasyster. Väntade. Rökte. Drack te. Klippte och klistrade lite mera.
Och så pep telefonen.
Nederlag.
Såg jag drack ännu mer te och rökte ännu fler cigaretter
och satt vaken och klippte och klistrade tills jag var så trött att jag nästan klippte mig i fingrarna. Insåg att jag ansträngt mig med saker helt i onödan. Lade mig. Somnade bums. Drömde om lillasysters katt, Travis.



Idag vaknade jag upp ganska tidigt och noterade att det var värsta stormen utanför. Inte en chans att jag skulle gå utanför dörren annat idag än för att röka.
Gjorde frukost och käkade i soffan framför tv:n. Kollade ännu mer tv. Ringde ett snabbt samtal. Fortsatte klippa och klistra. Drack te. Rökte. Pratade lite med mig själv i bristen på sällskap av annan levande varelse. Gav upp klippandet och klistrandet för ett tag. Lade mig på soffan och suckade en stund framför tv:n. Sminkade mig. Tog av mig mjukisbrallorna och la på mig jeans istället. Började småningom vänta. Gjorde mat. Åt mat. Insåg att jag inte blev mätt. Diskade. Rökte. Borstade tänderna. Telefonen ringde, samtidigt som brandlarmet gick, så jag var tvungen att vänta lite med telefonsamtalet och leta rätt på jacka och mössa och gå ut istället. Killen som kommer när brandlarmet går, kom och stängde av larmet, så jag fick gå in
och prata i telefon.
Nederlag.
Insåg att jag även idag ansträngt mig med en massa saker i onödan.

Så hamnade jag här. Tillsammans med en tystnad, en smärta i axelpartiet, en trötthet och en tomhet. Jag fantiserar om Ingenstans. Om livet i Ingenstans och jag fantiserar om mina vänner där. Jag fantiserar om känslan när man cyklar. Om vinden och fjärden och löven. Jag fantiserar om asfalten och doften av cigarettrök. Jag fantiserar om min gula Nalle Puh-kaffekopp. Jag fantiserar om mina skor, om katterna och om doften av ljusen på mina nattduksbord. Jag fantiserar om havet och vaniljpudding och nagellack. Jag fantiserar om Mina Falkögon och hans mammas bil och hans leende.

Jag förstår inte riktigt hur jag ska överleva fram till den 19:onde december. Visst, visst, överlever gör jag ju, jodå, inga problem, men hur ska jag klara av att leva utan min musik fram till den 19:onde december?

Inte vet jag om jag skrev för er skull eller för min. Men någonting säger mig att jag ska sluta vara bitter nu, gå hem och koka en kopp te, dra på mig mjukisbrallorna på nytt och tvätta bort sminket, tänka på saker som gör mig glad (t.ex. Broilerwraps och Stora Stygga Vargen) och göra klart genusuppgiften som ska redovisas imorgon.

Jag vill inte göra någon besviken.

Inga kommentarer: