torsdag, november 06, 2008

Välbevarat.

The Nutcracker, ja. Har ni hört den? Tchaikovsky.

Jag fick en skiva av min äldsta syster för ett år sedan. Där fanns Tchaikovskys The Nutcracker.

Jag minns en dag, tidigt i våras.
Jag hade spenderat en lördag i snickeriet, men begav mig tillbaka till Ingenstans på eftermiddagen. Solen hade ännu inte nått horisonten när jag klev ur bilen på garageuppfarten. Det var snö på marken. Vårsnö. Vår snö. Men endast fläckvis.
Jag hade handlat rödvin. Mamma stod vid spisen när jag klev in i farstun. Det doftade gott. I köket hängde påskgardinerna i fönstren. På bordet stod en vas med svartvinbärskvistar i.
Jag klädde av mig ytterkläderna, arbetsbyxorna fick vara på. Vart än jag gick, följde ett trädammoln mig. Jag hämtade vinglas i vitrinskåpet. Drog korken ur en av flaskorna och hällde upp.

Jag slängde Tchaikovskyskivan i cd-spelaren i köket och lade mig på rygg på golvet. Med smaken av rödvin i munnen och ögonen slutna, lyssnade jag till den klockrena musiken. Katten Travis Barker hade lagt sig bredvid mig. Mamma stod vid spisen och det doftade gott. Rödvinet i min mun och katten bredvid mig på golvet. Arbetsbyxorna som var tunga av diverse verktyg och dammade ner golvet.

Utanför var det snö på marken. Vårsnö. Vår snö. Men endast fläckvis.
Och detta är ett väl bevarat, vackert minne.

Inga kommentarer: