tisdag, november 25, 2008

Julklappstips.

Idag har jag legat på min säng.
Legat på mage, kladd på min rygg.
Tänkt på formuleringar.
Avslutningar, kortslutningar.
Och musik.
Tänkt på ljuset.
Ljuset mina gardiner gömmer.
Ljuset mot strukturtapeten.
Tänkt att det vore ljuvt att sova
bredvid en annan människa.
Tänkt att det är lönlöst att ens försöka
och sen klivit upp,
för cigarett på trappen
och för att stiga in i en härligt kall dusch.
Bort med kladdet från ryggen.

Idag har jag skrivit brev.
Julia har byggt en koja i vardagsrummet.
Hon tog täcket med sig och kröp in i kojan,
jag satt på soffan och läste poesi för henne.
Julia applåderade inuti kojan.

Parkeringen har blivit en insjö.
Om det finns insjöar finns det väl utsjöar?
Om det inte gör det, uppfann jag nyss ett nytt ord.
När jag inte hade någon mer poesi att läsa för Julia,
klädde jag på mig och gick genom insjön.
Insjövatten och snöslask över mina lackskor.
Envist sög jag på cigaretten och tänkte att
det är lönlöst att ens försöka.

Och när jag egentligen borde skriva tidningsartiklar
skriver jag istället poesi i min blogg.
Kan jag få lite självdisciplin i julklapp kanske?

Inga kommentarer: